Філософія оргсхеми
Філософія оргсхеми
08.01.2020

Коли в компанії працює кілька десятків або сотень, або тисяч співробітників, то компанії потрібна організуюча схема. Це не просто примха, чи данина моді, - це інструмент управління керівника. Оргсхема показує всю структуру управління компанією.

Оргсхема впорядковує положення співробітника в компанії. Показує - хто кому підпорядковується і хто за які функції відповідає. Крім того, на оргсхемі, крім функціоналу ще прописуються Цінні Кінцеві Продукти департаментів, відділів, секцій, і в результаті - кожен співробітник знає, що він повинен надавати як результат своєї діяльності, за що він отримує зарплату в кінці місяця. І керівник знає.

Вже одне це дозволяє підняти ефективність.

Але, крім цього, оргсхема - це наочна модель бізнес-процесів в компанії. Співробітники використовують її для передачі інформації по комунікаційних лініях безпосередньо, не завантажуючи своїх керівників другорядною рутинної інформацією. Це дозволяє керівникам зосередитися на керуванні, на своїй роботі, яку крім них ніхто не зробить.

Адже поки керівник за співробітників приймає рішення по кожній дії, йде його цінний час. З співробітників знімається відповідальність за вирішення. Процеси затягуються. Це призводить до завалів і «пожеж» в роботі компанії. А оргсхема дозволяє мінімізувати ці проблеми.

Також, в оргсхемі традиційно присутні 21 відділ, або 21 функція, що показує процес виробництва продукту компанії. Часом я бачу, як в різних компаніях ці відділи переплутані, або поєднані під ідеєю «це ж одне й те саме». І виходить у нас адміністратор залу, який займається продажами. Або маркетолог, який займається піаром, бухгалтер, який займається плануванням закупівель і менеджер по персоналу, який займається всім підряд.

Насправді, оргсхема містить в собі не тільки відділи. Кожному відділу, кожної такої функції відповідає свій певний рівень усвідомлення. Коли людина усвідомлює себе кимось, або в якійсь конкретній «ролі» знаходиться. Ця роль показує йому напрямок - в якому йому треба рухатися, щоб робити те, що потрібно.

Наприклад: засновник компанії. Яке у нього має бути усвідомлення? Все просто, він - ДЖЕРЕЛО. Словник української мови описує це слово так:

Те, що дає початок чому-небудь, звідки постає, черпається щось; основа чого-небудь; вихідне начало.

Як це відноситься до засновника бізнесу? Безпосередньо. Він є тим, звідки взялася компанія. Він причина створення і продовження життя компанії. Адже засновник придумав бізнес-ідею: який продукт він буде виробляти, або яку послугу надаватиме. Це перша і багатьом зрозуміла ідея.

Але це ще не все. Є ще кілька важливих завдань, які засновник повинен виконувати, щоб відповідати своїй «ролі» джерела.

Джерело мети. Хто ставить мету перед підприємством? Засновник. Бо, якщо хтось ще ставить мету, то тоді і цей «хтось» долучається до ролі джерела. І цим порушується рух компанії.

Джерело правил. Ми їх називаємо «оргполітікамі» - ті головні та непорушні правила, за якими компанія повинна жити і розвиватися, щоб відповідати меті засновника і його задуму.

Джерело фінансів. На початковому етапі компанія повинна звідкись отримати фінансування. Та й в процесі буває для розвитку потрібні додаткові кошти, і це інвестування повинен компанії забезпечувати засновник. Тому що для інвестора буде дивно проводити переговори з співробітниками компанії, а не з власником.

Джерело нерухомості. Звичайно, не у всіх компаній є своя нерухомість, хтось її орендує, хтось тільки будує. Але в будь-якому випадку - де вибрати місце для офісу, а де для виробництва - завдання засновника. Ми будемо купувати своє, або будемо орендувати, або - будувати? Робити капітальний ремонт або обійтися косметичним - це все рішення засновника.

Джерело технології. У кожній компанії є технологія виробництва продукту або надання послуги. Це можуть бути свої власні технологічні процеси. Або просто деякі «ноу-хау» дій. Але вони завжди є. І засновник їх розробляє сам. Або купує у тих, хто розробляє. Або наймає на роботу розробників, щоб ті таку технологію створили.

У наших клієнтів були технології створення нафто-проводів, створення колекцій жіночих суконь, виробництва добрив і біо-добавок. Навіть якщо компанія займається тільки продажами, без свого виробництва, все одно у неї є технологія - технологія закупівель певних товарів за певними принципами. І придумати, знайти, розробити такі правила та технології - завдання засновника.

Джерело нових продуктів. Світ не стоїть на місці. І ті компанії, які зупинилися в розвитку, йдуть з ринків. Наприклад, за рейтингом Forbes, в 2008 році найбільшими компаніями в світі були HSBC Holdings (банківська справа), General Electric (виробництво електронної та електротехнічної продукції), Bank of America і JPMorgan Chase (банківська справа). Але зараз, в 2018 році цих компаній немає навіть у першій двадцятці. Їх місце зайняли Apple, Google, Microsift, Facebook, Amazon. Тому, якщо засновник хоче, щоб його компанія не пішла на задвірки ринку, то йому треба постійно бути джерелом нових продуктів. Тримати руку на пульсі.

Це ми розглянули «роль» засновника, або його рівень усвідомлення. Чи не правда, коли під таким кутом подивишся на бізнес, то стає трохи зрозуміліше, ніж саме повинен займатися перший керівник більшу частину свого часу.

- А всім іншим - запитаєте ви, - хто ж повинен займатися всім іншим?

- Цим повинні займатися інші співробітники, - відповім я прописну істину. І саме так ми і розбираємо на нашій консалтингової програмі по розробці організуючою схеми компанії кожен з двадцяти одного відділу. Щоб було чітко видно і ясно - не тільки, хто кому підпорядковується або хто за що відповідає. Але і його рівень усвідомлення.

З повагою, Олександр Варламов

Недавно добавленные

07.04.2021
Як зробити інструкцію співробітнику так, щоб він через три дні був корисним компанії, міг робити те ж, що його колега через півроку навчання. Що повинно бути в професійній посадової інструкції? Як позбутися від людського фактора в бізнесі? Як швидко зростати та перестати хвилюватись за "незамінними" працівниками?
05.04.2021
Одна з проблем сучасного суспільства - некомпетентність. Через це відбуваються катастрофи і війни, що очевидно. І банкрутства компаній, що не так очевидно. Дуже цікаво, коли на співбесіду приходять люди, які працювали раніше в продажах, з гордістю розповідають про свої успіхи, а на питання про те, чому пішли, відповідають - компанія збанкрутувала.
30.03.2021
За що тобі платять? Кожен працівник отримує зарплату. Він тому і ходить на роботу. І на роботі він робить щось корисне, за це йому і платять. Це те, що зазвичай називають результатом. Читати далі...
26.03.2021
Є люди - творці. Звичайно, є люди - руйнівники. А є люди-лінивці. Люди-творці працюють з ранку і до вечора над тим, щоб щось корисне для суспільства придумати і запровадити. Люди-руйнівники, ті - навпаки. А люди - лінивці, їм якось все одно. Читати далі...
22.03.2021
Кілька років тому ми зустрілися з одним бізнесменом. У нього транспортна компанія, займаються контейнерними перевезеннями по Україні та за її межами. Свій автопарк, логісти, менеджери з продажу. У компанії працювало чоловік 30. Справи потихеньку йшли, компанія навіть розвивалася. Але, чим більше ставав бізнес, тим важче було цього власнику. Робочий день у нього ставав ненормований. Вирішувати по телефону в недільний ранок проблеми клієнтів, замість відпочинку з дружиною і підростаючої донькою для нього стало нормою.