Філософія оргсхеми
Філософія оргсхеми
08.01.2020

Коли в компанії працює кілька десятків або сотень, або тисяч співробітників, то компанії потрібна організуюча схема. Це не просто примха, чи данина моді, - це інструмент управління керівника. Оргсхема показує всю структуру управління компанією.

Оргсхема впорядковує положення співробітника в компанії. Показує - хто кому підпорядковується і хто за які функції відповідає. Крім того, на оргсхемі, крім функціоналу ще прописуються Цінні Кінцеві Продукти департаментів, відділів, секцій, і в результаті - кожен співробітник знає, що він повинен надавати як результат своєї діяльності, за що він отримує зарплату в кінці місяця. І керівник знає.

Вже одне це дозволяє підняти ефективність.

Але, крім цього, оргсхема - це наочна модель бізнес-процесів в компанії. Співробітники використовують її для передачі інформації по комунікаційних лініях безпосередньо, не завантажуючи своїх керівників другорядною рутинної інформацією. Це дозволяє керівникам зосередитися на керуванні, на своїй роботі, яку крім них ніхто не зробить.

Адже поки керівник за співробітників приймає рішення по кожній дії, йде його цінний час. З співробітників знімається відповідальність за вирішення. Процеси затягуються. Це призводить до завалів і «пожеж» в роботі компанії. А оргсхема дозволяє мінімізувати ці проблеми.

Також, в оргсхемі традиційно присутні 21 відділ, або 21 функція, що показує процес виробництва продукту компанії. Часом я бачу, як в різних компаніях ці відділи переплутані, або поєднані під ідеєю «це ж одне й те саме». І виходить у нас адміністратор залу, який займається продажами. Або маркетолог, який займається піаром, бухгалтер, який займається плануванням закупівель і менеджер по персоналу, який займається всім підряд.

Насправді, оргсхема містить в собі не тільки відділи. Кожному відділу, кожної такої функції відповідає свій певний рівень усвідомлення. Коли людина усвідомлює себе кимось, або в якійсь конкретній «ролі» знаходиться. Ця роль показує йому напрямок - в якому йому треба рухатися, щоб робити те, що потрібно.

Наприклад: засновник компанії. Яке у нього має бути усвідомлення? Все просто, він - ДЖЕРЕЛО. Словник української мови описує це слово так:

Те, що дає початок чому-небудь, звідки постає, черпається щось; основа чого-небудь; вихідне начало.

Як це відноситься до засновника бізнесу? Безпосередньо. Він є тим, звідки взялася компанія. Він причина створення і продовження життя компанії. Адже засновник придумав бізнес-ідею: який продукт він буде виробляти, або яку послугу надаватиме. Це перша і багатьом зрозуміла ідея.

Але це ще не все. Є ще кілька важливих завдань, які засновник повинен виконувати, щоб відповідати своїй «ролі» джерела.

Джерело мети. Хто ставить мету перед підприємством? Засновник. Бо, якщо хтось ще ставить мету, то тоді і цей «хтось» долучається до ролі джерела. І цим порушується рух компанії.

Джерело правил. Ми їх називаємо «оргполітікамі» - ті головні та непорушні правила, за якими компанія повинна жити і розвиватися, щоб відповідати меті засновника і його задуму.

Джерело фінансів. На початковому етапі компанія повинна звідкись отримати фінансування. Та й в процесі буває для розвитку потрібні додаткові кошти, і це інвестування повинен компанії забезпечувати засновник. Тому що для інвестора буде дивно проводити переговори з співробітниками компанії, а не з власником.

Джерело нерухомості. Звичайно, не у всіх компаній є своя нерухомість, хтось її орендує, хтось тільки будує. Але в будь-якому випадку - де вибрати місце для офісу, а де для виробництва - завдання засновника. Ми будемо купувати своє, або будемо орендувати, або - будувати? Робити капітальний ремонт або обійтися косметичним - це все рішення засновника.

Джерело технології. У кожній компанії є технологія виробництва продукту або надання послуги. Це можуть бути свої власні технологічні процеси. Або просто деякі «ноу-хау» дій. Але вони завжди є. І засновник їх розробляє сам. Або купує у тих, хто розробляє. Або наймає на роботу розробників, щоб ті таку технологію створили.

У наших клієнтів були технології створення нафто-проводів, створення колекцій жіночих суконь, виробництва добрив і біо-добавок. Навіть якщо компанія займається тільки продажами, без свого виробництва, все одно у неї є технологія - технологія закупівель певних товарів за певними принципами. І придумати, знайти, розробити такі правила та технології - завдання засновника.

Джерело нових продуктів. Світ не стоїть на місці. І ті компанії, які зупинилися в розвитку, йдуть з ринків. Наприклад, за рейтингом Forbes, в 2008 році найбільшими компаніями в світі були HSBC Holdings (банківська справа), General Electric (виробництво електронної та електротехнічної продукції), Bank of America і JPMorgan Chase (банківська справа). Але зараз, в 2018 році цих компаній немає навіть у першій двадцятці. Їх місце зайняли Apple, Google, Microsift, Facebook, Amazon. Тому, якщо засновник хоче, щоб його компанія не пішла на задвірки ринку, то йому треба постійно бути джерелом нових продуктів. Тримати руку на пульсі.

Це ми розглянули «роль» засновника, або його рівень усвідомлення. Чи не правда, коли під таким кутом подивишся на бізнес, то стає трохи зрозуміліше, ніж саме повинен займатися перший керівник більшу частину свого часу.

- А всім іншим - запитаєте ви, - хто ж повинен займатися всім іншим?

- Цим повинні займатися інші співробітники, - відповім я прописну істину. І саме так ми і розбираємо на нашій консалтингової програмі по розробці організуючою схеми компанії кожен з двадцяти одного відділу. Щоб було чітко видно і ясно - не тільки, хто кому підпорядковується або хто за що відповідає. Але і його рівень усвідомлення.

З повагою, Олександр Варламов

Недавно добавленные

26.05.2020
Чому наші співробітники не виконують плани? Як узгодити плани відділу і співробітника? Що необхідно, щоб ми отримували потрібні результати?
19.05.2020
Кожен з нас хоче жити добре. І одним це «добре» означає - в хороших відносинах. Але я не про це. Я про те «добре» - коли в достатку. Коли грошей вистачає на їжу, житло, на бензин, і влітку поїхати з дітьми на море або в гори. І не треба брати кредит на те, щоб поїхати до Анталії або Бердянську.
13.05.2020
Часта картина: в компанію приходить продуктивний співробітник. Починає працювати, показує результат набагато вищий за середній. Потім щось відбувається, і цей співробітник шукає собі іншу роботу. Проходить кілька років, і ми бачимо, що ця людина в якійсь компанії закріпилась і показує відмінні результати. Набагато краще, ніж в нашій компанії більшість наших співробітників. І нам стає сумно - чому він не у нас працює?
25.04.2020
Як зробити клієнтів лояльними. Як організувати роботу, щоб сарафанне радіо приводило більше клієнтів. Як треба управляти, щоб слава про вашу компанію "бігла попереду вас"? На це питання ми відповіли в вебінарі, який ви можете переглянути ...
24.04.2020
Кілька років тому зателефонувала мені подруга - засновник компанії, продає будматеріали великим оптом на великі будови. І попросила поради - конкурент включив режим «чорного піару». У неї є клієнт - великий одеський забудовник. І вона поставляла на його висотки газобетон. Ціни були ринкові, терміни - завжди вчасно і обидві сторони - і постачальник, і покупець, були задоволені. Але не був задоволений конкурент, який теж хотів постачати свою продукцію на ці об'єкти. За старою традицією - «переманювати ціною», він прийшов до покупців і запропонував свій товар за ціною нижче, ніж у моєї подруги.